Blog 2Train Personal Training

In control virtual reality bril

Al talloze diëten geprobeerd, je suf gerend op de loopband in de sportschool of al je chocolade verbannen uit de snoepkast, maar hield je het telkens niet langer vol dan een aantal maanden? Wees gerust, dat is heel herkenbaar. Vol goede moed beginnen we aan een nieuw plan om onze leefstijl te verbeteren, ervan uitgaand dat het deze keer echt gaat lukken. Echter, na de eerste paar weken merken we stiekem dat ons enthousiasme al af begint te nemen. Op verjaardagen wordt toch alweer dat stuk vlaai gegeten, de wekelijkse sportsessies worden doorgeschoven naar volgende week en de 8 uur durende nachtrust wordt in het weekend met enkele uurtjes verkort. Het doorbreken van onze slechte gewoontes is vaak lastiger dan we in eerste instantie denken.

We krijgen vaak het idee dat onze ‘ongezonde’ gewoontes in de weg staan van het bereiken van een gezonde leefstijl. Maar gelukkig kan het ook anders. Met de juiste coaching en aangereikte handvaten is het mogelijk om zowel bezig te zijn met een goede gezondheid als te genieten van een borrelplankje op het terras of een luie zondagmiddag op de bank.

Met het nieuwe In Control programma van 2Train kun je meer grip krijgen op je gewoontes en leer je hoe je jezelf traint om juiste keuzes te maken. Het programma bestaat uit een leefstijlcoaching traject van zes maanden waarbij er tijdens de eerste drie weken intensief gebruik gemaakt wordt van een virtual reality bril. Tijdens het leefstijl traject ga je aan de slag met de drie grote leefstijlonderwerpen: voeding, beweging en slaap. De virtual reality bril draagt bij aan de coaching door nog specifieker in te zoomen op jouw gewenste positieve gewoontes en de negatieve gewoontes die je het liefst kwijt zou willen. Waar moet je bij deze gewoontes aan denken?

 

Voorbeelden goede gewoontes:

  • Sporten
  • Gezond eten
  • Wandelen
  • Beter slaapritme
  • Beperken schermtijd (tv, mobiel)

 

Voorbeelden slechte gewoontes:

  • Snoepen
  • Roken
  • Te laat naar bed/slecht slaapritme
  • Alcohol consumptie
  • Kant-en-klaar maaltijden

 

HOE WERKT HET SPEL:

Met behulp van deze VR bril ga je aan de slag met de gewoontes in je dagelijks leven die op jouw leefstijl van toepassing zijn. Dit alles gebeurd in spelvorm. Tijdens het spel wordt er aan de hand van foto’s onderscheid gemaakt tussen goede en slechte gewoontes. Er worden voor beide categorieën drie foto’s uitgezocht die voor jou van toepassing zijn. Denk bij slechte gewoontes bijvoorbeeld aan een foto van een bepaald merk chips, je bank of zitkamer, een pakje sigaretten, etc. Voorbeelden van foto’s van goede gewoontes kunnen zijn, je wandelschoenen, het logo van 2Train, een foto met fruit en groenten. Waar het in principe om gaat, is dat hetgeen op de foto voor jou een associatie heeft met een bepaalde gewoonte.

Tijdens het spel worden deze foto’s weergegeven als ballen, deze ballen komen naar je toe. De ballen met foto’s van positieve gewoontes moeten gevangen worden, de ballen met negatieve gewoontes worden kapot gebokst. Op deze manier wordt er een bepaalde handeling gekoppeld aan een bepaalde gewoonte. Door dit vaker te doen, zal je brein deze koppeling gaan herkennen en opslaan. In het dagelijks leven blijft de situatie/trigger van de gewoonte zich uiteraard gewoon voordoen, maar je zult merken dat je reactie op deze situatie verandert. Omdat je je brein aanleert op een bepaalde manier te reageren op een bepaalde situatie, wordt dit na verloop van tijd een automatisme. De reactie die je hebt op je positieve of negatieve gewoontes kan dus een heel andere wending krijgen hierdoor. De theorie die hierachter schuilt heet Cognitive Bias Modification (CBM).

Naast het gebruik van persoonlijke foto’s en herhalende handelingen, heeft In Control nog een punt waarmee het bijdraagt aan een activering van de omschakeling in gedachtegang. Je hebt een eigen account in het spel en elke coachingsessie wordt er een nieuw level gestart. Tijdens een sessie zul je twee spelrondes spelen, bij elke nieuwe spelronde kun je kiezen op welk niveau je wilt spelen (makkelijk, normaal of moeilijk). Aan de hand hiervan komen de ballen in bepaalde hoeveelheden en snelheden op je af, hoe moeilijker het niveau hoe meer ballen op hogere snelheid. Met het vangen en boksen van de ballen zijn punten te verdienen en krijg je op het eind een totaalscore van de spelronde. Jouw account slaat deze scores per level op en geeft je een overzicht van je behaalde scores en de bijpassende niveaus. Naarmate je het spel meer speelt en op hoger niveau kunt gaan spelen, zul je zien dat de scores per level steeds hoger worden. Dit werkt als een stimulans voor het brein en ondersteund het veranderingsproces waar je in zit. Je krijgt namelijk bevestiging dat hetgeen je aan het doen bent, steeds betere resultaten oplevert.

 

WETENSCHAPPELIJKE THEORIE:

Cognitive Bias Modification, oftewel cognitive omscholing, houdt in feite in dat personen herhaaldelijk een geautomatiseerde taak of handeling uitvoeren die is ontworpen om de impact van automatische processen die tot schadelijk gedrag leiden, te verminderen. CBM maakt hierbij gebruik van geautomatiseerde trainingsprocedures, bij de In Control VR bril zijn dit de herhaaldelijke acties die uitgevoerd worden bij het vangen en boksen van de ballen. Door automatische ‘verkeerde’ cognitieve processen te veranderen, kan CBM dus worden gebruikt als tool bij de behandeling van psychische stoornissen, maar CBM is ook gebruikt met verrassende resultaten als een op zichzelf staande interventie. Dit is met name waar de makers van In Control op gefocust hebben, zij hebben de bestaande CBM interventie in een ander jasje gestoken door het te combineren met virtual reality .

Deze theorie wordt de laatste jaren gebruikt binnen de verslavingszorg. Hier zijn onderzoeken verricht die getest hebben op welke manier patiënten het meest efficiënt van hun verslaving afgeholpen konden worden. Uit deze onderzoeken is gebleken dat de theorie van CBM of verwanten hiervan, zeer effectief kunnen bijdragen aan een herstel binnen de verslavingszorg. De onderzoeken gaven niet alleen aan dat de theorie een effectieve werking had op patiënten bij het afkicken van hun verslaving, maar lieten ook zien dat deze patiënten na hun afkicktraject langer op de goede weg bleven dan patiënten waarbij de theorie niet werd toegepast. Nu is het uiteraard niet de bedoeling dat we onze slechte gewoontes gaan behandelen als zijnde verslavingen, maar vaak zijn het wel gewoontes die moeilijk te doorbreken zijn. Een tool waarbij gebruik wordt gemaakt van CBM zou hier verandering in kunnen brengen, zeker als het ondersteund wordt door een leefstijltraject waarbij je gecoacht wordt met de juiste kennis.

Bij de In Control VR bril zijn verschillende wetenschappelijk onderzochte aspecten samengevoegd met leefstijlinterventies tot een ondersteunende . Deze aspecten samen leveren een ultieme combinatie van factoren op die allemaal kunnen bijdragen aan het verbeteren van je leefstijl. Lijkt je dit heel interessant en wil je graag leren hoe je voor lange tijd van je slechte gewoontes af kunt raken? Meld je dan aan voor een gratis proefsessie bij 2Train en maak kennis met de In Control VR bril en het leefstijlcoaching traject.

 

LITERATUUR:

Arissen, C., van der Helm, L., Dijkstra, B. et al. Virtual reality  to Support Inpatient Addiction       Treatment: Patients Are Ready, What About Therapists? A Feasibility Study. Int J Ment Health        Addiction (2022). https://doi.org/10.1007/s11469-022-00843-9

 

Manning V, Garfield JBB, Staiger PK, Lubman DI, Lum JAG, Reynolds J, Hall K, Bonomo Y, Lloyd-Jones      M, Wiers RW, Piercy H, Jacka D, Verdejo-Garcia A. Effect of Cognitive Bias Modification on          Early Relapse Among Adults Undergoing Inpatient Alcohol Withdrawal Treatment: A      Randomized Clinical Trial. JAMA Psychiatry. 2021 Feb 1;78(2):133-140. doi:        10.1001/jamapsychiatry.2020.3446. PMID: 33146693; PMCID: PMC7643044.

 

Martínez-Díaz IC, Escobar-Muñoz MC, Carrasco L. Acute Effects of High-Intensity Interval Training on      Brain-Derived Neurotrophic Factor, Cortisol and Working Memory in Physical Education College Students. Int J Environ Res Public Health. 2020 Nov 6;17(21):8216. doi: 10.3390/ijerph17218216. PMID: 33172145; PMCID: PMC7664431.

 

Segawa T, Baudry T, Bourla A, Blanc JV, Peretti CS, Mouchabac S, Ferreri F. Virtual reality  (VIRTUAL REALITY  ) in Assessment and Treatment of Addictive Disorders: A Systematic Review. Front Neurosci. 2020    Jan 10;13:1409. doi: 10.3389/fnins.2019.01409. PMID: 31998066; PMCID: PMC6965009.

 

Wiers RW, Eberl C, Rinck M, Becker ES, Lindenmeyer J. Retraining automatic action tendencies              changes alcoholic patients’ approach bias for alcohol and improves treatment outcome.        Psychol Sci. 2011 Apr;22(4):490-7. doi: 10.1177/0956797611400615. Epub 2011 Mar 9. PMID: 21389338.

 

Wiers, R. W., Salemink, E. Gecomputeriseerde training van cognitieve processen bij problematisch         middelengebruik. Gedragstherapie, tijdschrift voor gedragstherapie en cognitieve therapie. Jaargang 48 nummer 2 (2015)

Deel dit bericht:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
X
Email
2 Train Personal training Sittard, afvallen, fitter, slanker en sterker! Persoonlijke begeleiding!

Kom vrijblijvend kennis maken met ons via een

kennismakingsgesprek

Wij bieden de mogelijkheid aan om een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in te plannen. Samen met een proefles ervaar jij de mogelijkheden van wat 2 Train-Sittard jou te bieden heeft!